Ronald-en-Jolanda.reismee.nl

Huay Xai - Gibbon Experience

Huay Xai - Laos

11 april

Vandaag gaan we naar buurland Laos. Hier hebben we erg veel zin in omdat Laos meer back to basic is, en Thailand meer toeristisch.

Eerst gaan we nog met de scooter naar de witte tempel. Hier hadden we gisteren geen tijd meer voor. We zijn mooi op tijd en er zijn ook nog niet veel toeristen. Deze tempel is zeer indrukwekkend omdat die spier wit is. Na een paar foto's zijn we weer terug gegaan om de scooter in te leveren en met de bus naar Chiang Kong te gaan. Chiang Kong is de grensplaats om over te gaan naar Laos. We gaan met de boot over de Mekong rivier, wat deze rivier is de grens.

Het is best wel even spannend, want in Thailand moet je de kaart inleveren dat je het land uit gaat en in Laos moeten we een visum aanvragen. We leveren onze paspoorten in met de benodigde papieren en een foto en moeten daarna ongeveer een half uur wachten tot we de paspoorten, na het betalen van 35 US $, terug krijgen met de visum. Maar gelukkig hebben we hem dan. We mogen met deze visum 30 dagen in Laos reizen.

Het grensplaatsje in Laos is Huay Xai. Het is hier gekkenhuis nu want ze vieren hier het nieuwe jaar, het waterfestival. Op zoek naar een hostel krijgen we alweer het nodige water over ons heen. Vanuit deze plaats willen we de Gibbon Experience gaan doen. Dit is een tour van 2 dagen waarbij over diepe dalen in de jungle, via een zipline, van boomtop naar boomtop gaat. Hopen dat ze nog plek hebben, want in de LP staat dat je normaal 6 weken voor de tijd moet boeken. Dus eerst maar op zoek naar het bureau. Onderweg hebben we maar waterpistolen gekocht om ons te kunnen verdedigen tegen de locals die echt bakken met water over je heen gooien. En iedereen gooit elkaar onder met water en poeder. Wij kunnen natuurlijk niet achter blijven. Toch wel heel relaxt dat want iedereen is zo dronken als een toeter en toch wordt niemand agressief. Ik denk dat dit in Nederland al was uitgelopen op een massale knokpartij. Het is gelukt, we hebben een excursie kunnen boeken. We gaan 2 dagen 1 nacht de tour doen. De tour bestaat uit hangen aan lange ziplines en stukje hiken en overnachten in een boomhut op ongeveer 50 meter hoogte. Ik krijg toch echt wel zenuwen nu. Best last van de buik als ik aan de hoogtes denk. Het schijnt dat sommige ziplines ongeveer 100 meter boven de grond zijn en dat de langste 600 meter is. We zullen het wel zien.

12 april

Vandaag is het dan zover. We moeten ons om 8.00 uur melden bij het boekingskantoor en dan gaat het toch echt beginnen. Als eerste krijgen we een instructie filmpje te zien en gaan dan met de truck naar een klein dorpje. Dit is het beginpunt van de twee dagen. We krijgen onze tuigjes waar we het deze twee dagen mee moeten doen en gaan dan lopen naar de eerste zipline. Het is ongeveer twee uur de berg op lopen, best zwaar met temperaturen ver boven de 30?C. Tijdens de hike hebben we ook nog een gifgroene slang gezien. Na helemaal nat te zijn van het zweet komen we aan bij de eerste zippline. Maar wat is dit gaaf zeg, misschien is het de adrenaline maar ik heb totaal geen last van hoogtevrees. Ronald vind het ook helemaal geweldig. Wat een uitzichten heb je tijden het ziplinen. Het is echt hoog en je gaat door diepe dalen heen. We gaan met de zipline naar onze boomhut. Die is ook echt gaaf. Hij is ongeveer 50 meter boven de grond. Dus dat word nog wat vannacht. We krijgen ongeveer drie uur om de bedden te verdelen en fruit te eten. We zijn met een groep van 8 personen. Een leuke groep, bestaande uit 3 Canadezen en 3 IJslanders.

Na het relaxen in de treehouse gaan we nog een paar ziplinen doen. We worden opgehaald door een gids en moeten helaas weer een stukje lopen, maar het resultaat is echt goed.

Nadat we terug zijn krijgen we ons eten en gaat de nacht beginnen met allemaal muggen en wespen en noem maar op wat nog meer. 's Avonds hebben we het kaartspel shithead gespeeld met z'n allen en we het was erg gezellig...

13 april

Na een redelijke nacht zijn we vroeg wakker. Het is 5.00 uur, maar als je het uitzicht ziet is alles weer goed. En die geluiden ook, oorverdovend!!! Om 7.00 uur worden we opgehaald en gaan ongeveer voor een uur de jungle in, kijken of we gibbons zien. We hebben niet zo heel veel geluk, we zien geen enkel dier. Heerlijk zo'n ochtend wandeling zonder ontbijt. Nadat we terug komen krijgen we ontbijt. Heel verrassend, we krijgen sticky rijst met groentes en ei en patatjes!!!

Na het ontbijt gaan we voor de laatste ziplines. Deze zijn de langste, we krijgen er drie van 500 en 600 meter. Je hangt hier echt lang in de lucht en het gaat ook echt snel. Alleen aan het einde remt het heel erg af en wij hadden de pech dat we het bij de laatste 2 niet redde tot aan het eind. We moesten echt een heel eind ons via de kabel naar het eindpunt trekken. Bij één had ik het geluk dat de gids mij hielp om naar het einde te komen. Dit is echt behoorlijk zwaar en hier kreeg ik ook last van mijn hoogtevrees. Hing namelijk best hoog boven de grond. Gelukkig wel boven een rivier. Als we thuis komen hebben we hele gespierde armen. Om bij de ziplines te komen moeten we heel ver lopen. Gelukkig wel de berg af.

Ons eindpunt is bij een meertje waar we onze lunch krijgen en we mogen hier ook zwemmen. Alleen het water nodigt niet echt uit. Het is helemaal groen en er vlieg behoorlijk wat muggen boven. Dan maar wachten op de douche in onze guesthouse.

We worden teruggebracht met de truck, dit duurt ongeveer twee uur. Het eerste uur is door de bergen over zandwegen. Je voelt je net een milkshake. Het hobbelt echt behoorlijk. En overal in de bergen zie je brand. We weten nog steeds niet waarom ze dat doen, de gids die bij ons achterin de bak zit kan bijna geen woord engels. Het enige wat hij kan zeggen is yes, okay en high long!!! Hij is ook erg goed in lachen. Vooral in het uitlachen van anderen. Want ik moest zo nodig mijn hoofd stoten en hij lag echt helemaal in een deuk en hij had ook de grootste lol over een zak met komkommers. Het laatste uur gaan we over de normale wegen. Hier komen we door verschillen dorpjes, en aangezien ze hier een waterfestival hebben van acht dagen hebben we het niet helemaal droog gehouden. Onze chauffeur vond het ook leuk om langzamer te gaan rijden waar ze stonden met water. We waren echt met z'n allen nat tot op de onderbroek. Het leuke is dat ze ook af en toe met bier langs komen en zetten dan het glas aan je mond en het moet dan ook echt leeg.

In het plaatsje Huay Xai waar wij zitten is het ook één groot feest. Veel water, muziek en bier drinkende Laotianen en toeristen. Dus wij gaan zo ook maar een feestje vieren op de straat.

We slapen vannacht in een bungalow. Deze word gerund door een Nederlandse vrouw die getrouwd is met een Laotiaanse man. De bungalow is heel basic. Overal zitten gaten en kieren, dus het ongedierte heeft de vrije loop. In de wc hebben we een huisdier, een vette spin. Ronald heeft hem weg kunnen krijgen, alleen heeft de spin het niet helemaal overleefd. Hopen dat het vannacht een beetje rustig blijft. En er zitten ook een stuk of vijf gekko's in onze bungalow, als die zich maar stil houden dan is het helemaal goed.

Morgen gaan we met de slow boot naar Luang Prabang, alleen gaat deze tocht twee dagen duren. We zitten dus twee hele dagen op de boot en slapen in het plaatsje Pakbeng. Zou mij benieuwen hoe dat gaan, en of we houten bankjes hebben of autostoelen.

's Avonds hebben we met het personeel van onze guesthouse gegeten. Wij dachten dat het heel leuk zou worden, maar het viel toch een beetje tegen. Het eten was wel heel goed. Als eerste moesten we zo'n 2.5 uur wachten op ons eten en toen we met z'n allen aan de tafel gingen zitten waren de Laotianen met zo'n 5 minuten al klaar. En iedereen liep al van de tafel af. Dus daar zaten we dan met z'n tweetjes. We zijn op tijd naar bed gegaan om een beetje fris te zijn voor de volgende dag.

Mansjaft

Hoi Ronald en Jolanda.
Wat een mooie verhalen en prachtige foto's! Keep them coming. Lekker genieten daar!
Groet'n