Ronald-en-Jolanda.reismee.nl

Varanasi

Varanasi

12 juni

Na een lange nacht met weinig slaap komen we rond 8 uur aan op station in Varanasi. We hadden al gehoord van andere mensen dat Indiërs je aanstaren en bijna niet wegkijken. En dat doen ze echt, best irritant! Dan maar een boekje lezen en ze maximaal negeren.

We nemen een tuktuk richting het hotel en hij stopt ergens waarna hij zegt dat hij niet verder kan omdat de straatjes te klein zijn. Achteraf komen we er achter dat hij wel verder kon maar hij stopte hier omdat we niet naar zijn geadviseerde hotel wilden (hij krijgt natuurlijk weer commissie). We weten niet waar we zijn en vragen een riksja rijder de weg naar ons hotel. Binnen enkele seconden hebben we zeven mannen om ons heen staan die ons allemaal wel willen wegbrengen en allemaal door elkaar schreeuwen, wat een hectiek weer. Na de rest te hebben af geserveerd brengt hij ons nog dichter bij het hotel. Het laatste stuk moeten we echt lopen want door deze straten kan echt geen auto of riksja. We gaan naar hotel Ganpati, we hebben een kamer met uitzicht over de Ganges. Het is een mooie ruime kamer met een dikke zachte matras. Dat wordt dus lekker slapen!!! Vandaag hebben we gepland niets te doen omdat we moe zijn en ook nog moeten acclimatiseren. Het is hier vandaag namelijk 44 graden!!

Toch gaan we aan het einde van de middag, als het ongeveer 40 graden is, richting de ganges. We lopen langs de main burning gath. Hier cremeren ze overleden Indiërs. Ze stapelen hier hout op en daartussen leggen ze de overledenen. Alles gebeurt in het openbaar, best luguber om te zien. Ze maken er ook een toeristische trekpleister van. Er komen mannen op je af lopen en zeggen dat ze vrijwilliger zijn. Ze willen je alles van dicht bij laten zien en willen er geen geld voor. Ondertussen moet je een grove donatie doen. Daar trappen wij niet in en wij willen het niet eens van dichtbij zien!!! We aanschouwen het op een respectvolle afstand om een indruk te krijgen en proberen daarna de oplichter te ontlopen maar het is vrij lastig om hem van ons af te schudden. Daarna lopen we de kleine steegjes door van Varanasi. Hier komen we onderweg een stoet mannen tegen met een lijk boven hun hoofd gewikkeld in gekleurde doeken. Ze lopen naar de main burning gath.

We komen op een grotere straat uit en laten ons door paard en wagen naar de laatste gath brengen en lopen daarna via de Ganges terug naar ons hotel. Iedere avond is er een religieuze ceremonie om 19.00 uur. Hier blijven we kijken en maken wat foto's. Lekker dan, lopen we richting het hotel, valt de stroom uit. En ik kan je vertellen dat het best donker is terwijl er heel veel enge mannetjes rondlopen hier. Terug bij het hotel gaan we nog wat drinken bij het roof top restaurant. Vanaf hier hebben we heel mooi uitzicht.

13 juni

Na een wederom verschrikkelijke warme nacht bestellen we een ontbijtje en regelen de trein- en bustickets voor de komende dagen. Eigenlijk doen we weer niet zo heel veel. We zitten even buiten dan weer binnen onder de ventilator wat een 'beetje' verkoeling geeft. Ik dacht dat we wel een keer gewend zouden zijn aan de warmte...

We besluiten dan ook maar naar het noorden te gaan. Naar de Himalaya ‘s van India. Hopen dat het daar wat koeler is. Hier kun je ook weer verschillende activiteiten doen.

Aan het einde van de middag gaan we weer richting de Ganges en gaan met en bootje. Zo zien we Varanasi van de andere kant. 's Avonds gaan we weer met een bootje om nu de ceremonie vanaf het water te zien. We laten een kaarsje in het water dat ons geluk moet brengen. Ronald raakt per ongelijk het water aan waarna hij het gelijk met bronwater schoonmaakt. Onze bootbestuurder is het ander uiterste want hij drinkt dit water gewoon terwijl dit water vol ligt met afval, mens en dier hierin urineren en as van verbrande mensen hierin wordt gegooid. Hierna gaan we weer terug naar de veel te warme kamer.

14 juni

Vandaag gaan we iets fanatieker doen, we beginnen de dag met yoga. Ja, we willen het allebei een keer proberen. En ik kan je vertellen dat het best zwaar is. Na anderhalf uur zijn we helemaal kapot. Je zou verwachten dat Yoga leraren toch normaal gemakkelijk zich kalm kunnen houden.... Nou ironisch genoeg deze leraar niet. Terwijl wij les hebben komt er een man langs die commissie wil hebben voor het brengen van klanten, hij wil 50%. Maar goed, de leraar pikt het niet dat hij voor de tweede keer de les verstoord en knalt de man buiten een vuist in het gezicht. Na ongeveer 10 minuten komt hij weer binnen en kunnen we weer verder met de les. Ze zijn hier toch best opvliegerig.

Na de yoga trakteren we onszelf op een massage en Ronald gaat na de tijd naar de kapper om zijn mega baard af te laten scheren.

We pakken onze spullen en lopen richting de straat om een tuktuk te pakken naar het station. Er staat ons een 'leuke' nachttreinreis van 13 uur te wachten. En hij begint al goed want na nog geen twee uur onderweg te zijn is het eerste zakje vol van Jolanda en niet veel later moet Ronald ook. Misschien dat we dan toch de Delhi Belly te pakken hebben. Het gaat de hele nacht zo door, we lopen continu naar de wc en dan duurt 13 uur toch best wel lang.

Oma en Opa

Wij willen jullie bedanken voor de mooie reis ver-

halen en de fotos series vanaf 20 juni niets meer

gehoord . Er is toch niets aan de hand met jullie.

En anders tot maandag 2 julie.

Groetjes van ons Oma Opa ..