Ronald-en-Jolanda.reismee.nl

Agra - Taj Mahal

Agra

15 juni

We komen naar een slopende nacht om half 8 aan in Agra en gaan op zoek naar een hotel met airco. We zijn zo moe dat we op bed gaan liggen en tot ongeveer tot een uur of drie slapen... Ronald voelt zich gelukkig al wat beter en gaat met een tuktuk naar een plek nabij de Taj Mahal om foto's te maken. Vandaag is de Taj Mahal dicht dus gaan we er morgen naartoe. En we hebben gehoord dat de entree morgen na twee uur gratis is. De Taj Mahal is een gebouw dat beschouwd wordt als een van de mooiste ter wereld en behoord daarom tot 1 van de 7 wereldwonderen. Na Chitzen Itza (Mexico) en Angkor Wat (Cambodja) wordt dit de derde wereldwonder die we gaan zien en we kijken er dan ook naar uit.

Voor de rest zitten we wat bij het hotel en genieten van het uitzicht. We zien heel veel vliegers in de lucht en zien veel apen over de daken lopen hier. We hebben ook nog eens uitzicht op de Taj Mahal.

16 juni

We hebben allebei heerlijk geslapen en voelen ons al een stuk beter. 's Morgens lopen we naar een punt waar je Taj Mahal op de foto kan zetten. Op de weg terug zien we een coffeeshop en we gaan het toch nog één keer proberen. Ronald gaat voor een grande cappuccino en ik voor een theetje. Ze smaken echt fantastisch. Vandaag staan er drie bezichtigingen op de planning. Als eerste gaan we naar een park vanwaar je de Taj Mahal zonder mensenmassa goed op de foto kan zetten. Nadat we dat gedaan hebben gaan we naar de kleine Taj Mahal. Het is leuk om hier een keer door te lopen en gaan daarna weer terug naar ons hotel. Hier relaxen we wat.

Net iets voor twee uur gaan we weer richting de coffeeshop en gaan voor een broodje. Hier in India zoeken we alleen maar goede tenten op en gaan hier niets op straat halen om buikloop te voorkomen. Na het broodje gaan we naar de Taj Mahal en het is toch echt gratis! We hebben geluk want dat is maar 1 dag in de maand en anders betaal je bijna 15 euro entree. Je kunt zien dat het gratis is want er lopen zoveel mensen... Het is een indrukwekkend bouwwerk/complex maar erg bijzonder is het nu ook weer niet. Een rondleiding door de Grolsch fabriek is interessanter. Misschien komt dit ook door de warmte en de mensenmassa. We gaan ook nog de Taj Mahal in. In de kelder staan twee graven. Als we beneden bij de graven zijn valt het licht weer eens uit. Je hoort dat mensen in paniek raken. Gelukkig kunnen we dan toch nog wel rustig naar boven lopen. We lopen hier ongeveer een uurtje rond en hebben het wel weer gezien. Toch achteraf blij dat je hiervoor 13 uur in een stinkende trein vol met starende Indiërs hebt gezeten. NOT!!!

We moeten wachten tot 20.30 uur dat we met de trein naar Delhi kunnen. En wat is er fijner dan wachten op een kamer met airco als het buiten 46 graden is!!! We kiezen eieren voor ons geld en gaan eerste klas met airco reizen vanavond tevens zit er ook nog eten bij. We zitten nu tussen normale Indiërs ipv die apenkoppen die je continu aanstaren. We komen om half elf aan in Delhi (hoofdstad) en laten ons met een tuktuk naar een guest house brengen.

Miranda Raaijen

Heej Jolanda en Ronald, ha ha wat een ervaringen. Super gaaf om jullie te volgen. Ik geniet ook elke keer weer. Geniet nog lekker. Liefs uit Enschede