Ronald-en-Jolanda.reismee.nl

Daintree NP

Daintree NP

17 maart

Vandaag is het een bijzondere dag voor ons, Ronald en ik zijn 10 jaar bij elkaar, jaja alweer 10 jaar. Een mooie dag om het te vieren in het oudste Rainforrest van Australië.

Eerst zijn we richting Mossmann Gorge gereden. Dit is een plek waar vroeger de Aboriginals hebben geleefd en waar ze nu nog steeds veel te vinden zijn. Nadat we ons hier een paar uur hebben vermaakt zijn we door gereden naar de Daintree Village. Omdat dit een rainforrest is en het is het regenseizoen hebben we af en toe helaas een bui. Het is erg warm wanneer met een hele hoge luchtvochtigheid, eigenlijk is het een warme douche. Bij de Daintree Village hebben we een Daintree River cruise geboekt om krokodillen te spotten. Sommige krokodillen hier worden wel zes meter en kunnen wel 1000 kilo wegen. We komen niet te dicht bij de waterkant want overal staan waarschuwingsborden ivm krokodillen. Tijdens de lunch langs de rivier kwam er een oud boertje van 86 langs die nog steeds werkt op zijn farm. Hij had zin in een praatje en gaf ons veel in en outs over Australië. Heel veel locals zijn niet erg tevreden over de wijze waarmee de regering met de hun omgaat en laten dat graag merken. De aardige man gaf ons gratis kaartjes voor de ferry naar Cape Tribulation, scheelt toch weer 25 dollar.

De boottocht was leuk alleen geen krokodillen gezien ivm met de overstromingen die er zijn geweest. De meesten liggen op de bodem van de rivier. Misschien hebben we morgen meer geluk.

Hierna zijn we met de ferry naar het oude rainforrest gereden. Dit was een mooie weg dwars door de jungle met veel uitzichtpunten op de oceaan. We hebben ook de baai gezien waar Steve Irwin is overleden.

We hebben daarna niet heel veel meer kunnen doen want het kwam echt met bakken uit de lucht. Dus op zoek naar een camping en gelukkig één gevonden met een leuk barretje waar we gezellig een paar biertjes hebben gedronken. 's Nacht slecht kunnen slapen door het gekletter van de regen en de irritante kikkers die maar niet ophouden met hun gekwaak.

18 maart

Vanmorgen hebben we weer rustig aan gedaan en zijn op ons gemakje naar een wandelroute gereden. Dit was een mooi aangelegd pad dus koste ons niet heel veel moeite. Daarna zijn we verder gegaan om weer een cruise te doen over de Daintree river om krokodillen te spotten. Deze keer hebben we meer geluk. We hebben er vier gezien!! Eerst een kleine van één meter, groot genoeg voor mij. Daarna nog een iets grotere van een ongeveer drie meter en nog twee kleintjes van ongeveer een maand oud. We hebben dus echt geluk gehad. De hele grote krokodillen lagen op de bodem van de rivier zei de kapitein, omdat het water goed warm was.­­ De man vertelde ook dat de boeren gemiddeld 20 koeien per jaar kwijt raken door deze beesten. Tevens worden er gemiddeld twee mensen per jaar gedood en is er in 2008 nog een jongetje van 5 jaar opgegeten die zijn hondje probeerde te redden in de rivier, erg triest.

Later zijn we weer in onze camper gesprongen richting Kuranda, onze eindbestemming voor vandaag. We zijn hele mooie plekken tegen gekomen langs de zee. Helaas zit zwemmen er hier ook niet in vanwege de marine kwallen en zoutwaterkrokodillen. Dus alleen maar kijken en foto's maken.

milan

warom hep je een rode neus