Ronald-en-Jolanda.reismee.nl

Chiang Mai

Chiang Mai

7 april

Na een redelijk rustige nacht komen we met twee uur vertraging aan in Chian Mai. En hier begint het weer op het station. Iedereen zit 'taxi' te schreeuwen en hebben natuurlijk de mooiste prijs voor een hotel. We besluiten eerst maar rustig te eten en daarna te gaan kijken waar we naar toe willen. We vinden een Thai die een goedkope hostel/hotel aanbiedt met gratis transport. En de kamer kost hier ook bijna geen drol dus besluiten we met hem mee te gaan. Het is een leuk hotel met zwembad midden in het oude centrum van Chiang Mai, en het zit ook overal in de buurt, en dat voor 7,5 euro per nacht!

's Middags huren we een scooter en crossen wat rond in Chiang Mai. Weer een leuke ervaring om in dat veel te drukke chaotische verkeer te rijden. We gaan richting een tempel in de bergen, waar we twee jaar geleden ook zijn geweest. De weg ernaar toe is helemaal geweldig, alleen maar bochten, en Ronald vermaakt zich weer prima... Naar de tempel gaan we niet meer, het ging ons om de weg er na toe. Toen we terug reden en bijna in de stad waren begon het heel donker te worden en te flitsen boven de wolken. Niet lang daarna zaten we midden in een stortbui. We zijn gaan schuilen en bij toeval zaten we dicht bij een restaurant en besloten maar weer om daar te gaan eten. Er zaten ongeveer 100 Thaise mensen en wij waren de enige toeristen. We kregen een soort van gourmetstel voor ons met bakjes vlees (niet wetende wat het was) en konden beginnen. Het was een soort buffet en je kon zoveel eten als je maar wou. Zo kom je nog eens bij toeval ergens terecht!!

Na de tijd zijn we naar de night bazaar gegaan. Hebben daar een paar uur gelopen en kwamen met aardig wat tassen terug. Het blijft toch echt een leuke hobby dat shoppen voor weinig.

8 april

Voor vandaag staat een excursie naar The Elephant Nature Park geplant. Dit is een park waar olifanten op worden gevangen die mishandeld zijn. Deze stichting is in 1992 opgezet door een Thaise vrouw. Ze heeft hier nu 35 olifanten lopen, 32 vrouwtje en 3 mannetjes. Je hebt hier een olifant die die haar heup heeft gebroken. Dat is gekomen omdat ze werd gedekt door een andere olifant en ze wou dat niet. Doordat ze zich verzet heeft, heeft ze haar heup gebroken. En er is hier ook een blinde olifant. Dat is gekomen doordat ze niet meer wou luisteren naar haar mahoet. Ze was zwanger en was aan het werk in het bos. Tijdens het werk was ze aan het bevallen en haar baby rolde van de berg af en kon het jong niet meer redden. Daardoor is ze doorgedraaid en wilde niet meer luisteren. De mahoet heeft haar zo afgetakeld en met pinnen in de ogen gestoken dat ze blind is geworden. Nu heeft ze hier een goed leven en van het begin een maatje die altijd bij haar blijft en haar begeleid door het park. Alle olifanten in Thailand die gebruikt worden voor logging of voor toeristisch doeleinden zoals shows en olifant-rijden worden eerst een paar weken zwaar mishandeld om ze zo gehoorzaam te maken.

Als eerste gaan we de olifanten voeren en gaan een stukje door het park lopen naar het ziekenhuis en zien hoe een nagel van een olifant wordt verzorgd. Wij mogen de dierenarts helpen door haar te voeden. Je kan hier ook vrijwilligers werk doen en ze laten ons zien wat ze doen. Ze vangen hier ook honden op en hebben er ongeveer 70 lopen. Ze halen ze van uit heel Thailand. Een paar dagen voor wij hier waren hadden ze nog 10 honden opgehaald uit Bangkok.

We gaan ook met de olifanten de rivier in, we mogen ze wassen. We krijgen allemaal een emmer en mogen de olifant nat gooien. Ze zijn toch best wel groot en daar sta je dan met een paar olifanten in de rivier. En daarna zien we ook hoe ze een modderbad nemen. Alle moeite van het bad is dus voor niets geweest. Er is hier ook een olifant die kusjes geeft en ik heb een behoorlijke klapzoen op mijn wang gekregen.

Na deze fantastische ervaring kregen we een documentaire te zien. Ze laten hier in zien wat ze doen maar ook op het laatst laten ze zien hoe olifanten worden getraind. Dit is echt afschuwelijk. Ik had er best moeite mee om het te zien. Deze olifant werd in een kooi geplaatst die net iets groter dan hemzelf is en in deze kooi worden de kunstjes geleerd. Maar dat word niet zo zachtzinnig gedaan. Er staan veel mensen omheen te schreeuwen en stuk voor stuk hebben ze stokken met scherpe pinnen er aan en elke keer word de olifant hier mee gestoken. Net zolang tot hij doet wat ze zeggen. Dat kan soms een week duren. En in die tijd krijgen ze ook niet veel te eten en drinken. Echt verschrikkelijk om te zien. En als die dan luistert moet hij nog leren om over straat te lopen. Hij word aan touwen door een dorp getrokken, wederom met stokken met pinnen. En ze slaan de olifant. Ze doen dit net zo vaak totdat de olifant luistert. Gelukkig mochten we na de documentaire de olifanten weer voeden.

We hebben twee vriendinnen uit Limburg leren kennen die dag en ik ga 's avonds met ze naar de Sunday Night Market. Ronald heeft vanavond zijn avondje alleen en ik het een gezellige meidenavond. Eindelijk een keer ongestoord bij alle kraampjes kijken, zonder dat er één zit te zeuren om verder te gaan.

's Avonds maar weer ff een skype ronde gehouden met de familie. Fijn om ze dan weer even te zien. Met name Danny onze zwager die is aan zijn rug geopereerd, gelukkig is alles goed verlopen. Tevens kregen we een bericht dat vrienden van ons gaan trouwen, weer een feestje erbij! Vinod en Amanda nogmaals gefeliciteerd, we zijn erg blij voor jullie!

vinod en amanda

thnx guys, richtig party machen jah
maar jullie hebben het nog zeker naar jullie zin, zo te zien en te horen :-), lekker eten ook haha geen kleine bordjes hahaha

Veel plezier nog! Dikke knuffel Vinod en Aman

J@PPER

Ook gefeliciteerd names ikke! Vinod & Amanda!!!