Ronald-en-Jolanda.reismee.nl

Slowboat van Huay Xai naar Luang Prabang

14 april

Deze morgen moeten we om 9.00 uur klaar staan om met de taxi naar de pier te gaan. Eerst genoeg eten in slaan voor de 7 uur durende boottocht. We komen rond een uur of half 10 aan bij de pier en de boot gaat om 11.30 uur. Dus dat word nog 2 uur wachten. Eerst maar een goed ontbijt. We zitten helemaal voor in de boot met alleen maar toeristen.

Het doet z'n naam wel eer aan want het gaat echt langzaam. Na een half uur varen staan we stil en zijn ze druk bezig om de motor te repareren, het begint al goed! Het zou toch niet dat de motor kapot is en dat we moeten wisselen van boot. Maar na een klein half uurtje gaan we weer verder en het lijkt wel of de boot iets sneller gaat.

Het is erg gezellig op de boot met alle andere reizigers. De drie Canadezen zitten ook bij ons. Iedereen heeft bier, wiskey of lao lao bij zich. De uitzichten vanuit de boot zijn ook erg mooi. We komen langs kleine dorpjes en zien kinderen spelen in het water en vrouwen wassen in het water. Ook zien we waterbuffels. De tijd op de boot gaat heel snel en voor we het weten komen we aan in Pakbeng. Hier gaan we op zoek naar een hotel en vinden al snel een leuke. We slapen voor 4 euro voor een nacht in een bungalow. Ook de Canadezen slapen ook hier. Nadat ze wat van de 'happy' cakes hebben gehad zijn ze bestolen van hun geld op de hotelkamer. Het gebeurd regelmatig hier in Laos dus we moeten erg voorzichtig zijn. We eten nog wat in het restaurant en zoeken daarna het bed op. Best vermoeiend zo'n 7 uur durende boottocht.

15 april

Vandaag hebben we nog 9 uur op de boot voor de boeg. Iedereen zit vandaag verspreid in de boot. Lekker rustig en een beetje tijd om een boekje te lezen en films op de laptop te kijken. De 9 uur zijn ook zo om. We hebben wederom weer mooie uitzichten, de Mekong is echt geweldig.

We komen aan in Luang Prabang. Hier is het waterfestival nog steeds gaande. We stappen in een tuk tuk om naar een hostel te gaan en stappen helemaal nat uit de tuk tuk. De eerste hostel is vol en moeten op zoek naar een andere. We laten ons in een drukke buurt afzetten en gaan lopend verder. Naar een paar hostels te hebben gehad hebben we een hele mooie gevonden. Eentje die echt schoon is en eindelijk en met goede matrassen. Een keer wat anders dan 's morgens de vering uit je rug te trekken.

Na het inchecken zijn we het stadje in gegaan om wat te eten en te drinken. We zitten heel dicht bij de nightmarket en dat is altijd goed. Morgen gaan we een motor huren om hier een beetje rond te crossen.