Ronald-en-Jolanda.reismee.nl

Bolaven Plateau

29 april

We hebben er voor gekozen om één dag met de scooter door de Bolaven Plateau te rijden. De Bolaven Plateau is een gebied bestaande uit koffie- en theeplantages. Dat wordt eindelijk een keer lekkere koffie drinken. We gaan met z'n 6-en, met Stefan (Duitser), Emma en James (UK) en Shannon (US). We rijden door kleine dorpjes en het valt ons op dat de wegen hier heel goed zijn. We stoppen bij een heel klein plaatsje, daar hebben ze een homestay waar ze koffie verbouwen en hier gaan we de koffie proberen. De koffie is hier echt geweldig. De bonen worden vers gemalen. We hebben hier relaxed gezeten en ook koffie met laolao (lokale wiskey) gehad, erg lekker. Na anderhalf uur zijn we verder gegaan naar een dorpje wat ongeveer op de helft ligt. Alleen begint het onderweg steeds donkerder te worden en uiteindelijk begint het te regenen. Gelukkig hebben we poncho's bij ons. Toch maar schuilen, want het gaat nu echt loos. We vinden een klein tentje en gaan daar zitten. We bestellen wat te eten en gaan maar een potje kaarten. Je moest die mensen eens zien kijken. Ondertussen komt ook de papaja salade, en die is mie een potje scherp!!! Denk dat ze er extra chili pepers in hebben gedaan. De mensen daar begonnen toch te lachen... Ze konden hier ook een beetje Engels, de mannen waren hansom (weet niet welke bril ze op hadden). Toen het droog was zijn we verder gegaan richting een waterval. We hebben het gered tot het restaurant waar we een koffie hebben gedronken. Verder dan dat kwamen we niet want we waren allemaal verschrikkelijk moe. Dan maar weer verder richting Pakse. Onderweg komen we weer een waterval tegen en besluiten maar om deze wel te gaan zien. Deze waterval is 120 meter hoog. Je kan er niet in de buurt komen. Dus we bewonderen deze maar van een afstandje.

Het was echt een fantastische ronde om te rijden.

Na de tijd duikt iedereen de kamer in om te douchen en een dutje te doen. Morgen gaan we naar 4000 Island. Deze ligt helemaal in het zuiden van Laos. In het droge seizoen heb je kleine eilandjes en zandbanken in de Mekong rivier, vandaar dat ze het 4000 Island noemen. Hier gaan we een paar dagen relaxen!!! Hier komen ook de zoetwater dolfijnen voor, hopen dat we een beetje geluk hebben.