Ronald-en-Jolanda.reismee.nl

Don Det 4000 islands

Don Det (4000 islands)

30 april

We hebben gisteravond de tickets voor de minibus geregeld en moeten om 8.00 uur klaar staan voor een restaurant. Wij staan er netjes om 8.00 uur en 2 uur later nog geen bus. Wat nu... De man die de kaartjes aan ons verkocht hadden zagen wij wel steeds lachend langs ons heen rijden en elke keer zei hij, nog 5 minuten. Maar na 2 uur zijn we het zat. De man komt weer langs en wij eisen ons geld terug. En zonder problemen geeft hij het geld terug. We gaan op zoek naar een tuk tuk en laten ons naar het busstation brengen. We zijn samen met James en Emma. Vanaf het station kunnen we met een tuk tuk naar Don Det, dit is één van de eilanden in de Mekong rivier. Het schijnt hier heel relaxed te zijn. In de tuk tuk komt een Laotiaanse vrouw naast mij zitten en vraagt (gebaard) of ik mijn voeten aan de kant wil zetten. Vervolgens legt ze een zak onder mij neer en die begint te bewegen. Verbaasd kijken we er naar blijkt er een klein varkentje in te zitten. Elke keer steekt de neus of staart naar buiten. Hier kan ook echt alles. Na een goede maar stoffige weg komen we aan bij de Mekong rivier. Van hier moeten we ongeveer nog 15 minuten met de boot.

Na het wisselen van boot omdat de motor van de boot kapot was komen we aan op het eiland. Het is hier zo warm dat we snel een bungalow op gaan zoeken om daarna onder de douche te gaan om vervolgens in de hangmat te gaan liggen. De bungalow is snel gevonden. Het is heel basic maar ook zeer goedkoop. We slapen hier voor 3 euro per nacht! We hebben ook nog eens zicht met op de Mekong rivier aan de sun-set zijde.

Deze dag doen we eigenlijk niet zo heel veel meer. We gaan nog wel naar een poolbar met James en Anna om wat te drinken en natuurlijk ook om een potje pool te spelen. Dit valt echt tegen. We zijn allemaal zóóó slecht... Dus snel weer terug naar de bungalow. Daar hebben we nog ff gezellig een paar biertjes gedronken en gekletst.

1 mei

Na een verrassend heerlijke nacht op harde matrassen gaan we aan het ontbijt. We hebben hier een fantastisch uitzicht over de rivier. We passen ons aan het ritme van dit eiland en doen vandaag helemaal niets. We komen er achter dat we hier best goed in zijn... Beetje lezen en een beetje op het internet.

In de namiddag gaan we hier naar het kleine strandje om te gaan zwemmen. Het water is echt verkoelend. We komen ook weer onze vriend tegen die we gisteravond in de bar tegen zijn gekomen. Het is een Laotiaanse man die mentaal niet helemaal goed is. Hij kon gisteren niet ophouden met staren. En hij heeft denk ik wel 10 keer gevraagd hoe ik heet. Hij komt weer heel lachend op ons af en komt bij ons zitten. En begint weer met staren. Na een tijdje gaat hij ook mee het water in. Echt lachen.

We liggen aan het strand en daar komt weer een bootje aan met toeristen. Daar komen Stefan, Hanne, Giom en Shannon aan. De groep is weer helemaal compleet. We gaan 's avonds gezellig wat eten en na het eten gaat iedereen terug naar de bungalow. We boeken nog wel een kayak tour, die gaan we morgen met z'n allen gaan doen. Dus het relaxen zit er weer op, het luie zweet moet eruit...

2 mei

Het is weer vroeg dag. De tour begint om 8.00 uur. We moeten ons verzamelen bij een restaurant. Hier krijgen we eerst ontbijt en daarna gaat het beginnen. We installeren ons in de kayak en gaan de rivier op. We peddelen ongeveer voor een uur en stoppen bij een waterval. We moeten eerst een klein stukje lopen voordat we er zijn. Omdat het nu het droge seizoen is stroomt er niet zo heel veel water door, desondanks toch wel erg indrukwekkend. We lopen weer wat verder naar een strandje en daar liggen onze kajaks. En hier begint het gedeelte waar de versnellingen zijn. Niet heel erg spectaculair. Er is wel een boot omgegaan met 2 grietjes er in. Denk dat dat de enige boot is die om is gegaan. We komen op een heel breed gedeelte van de rivier en hier zijn ze dan...de dolfijnen. Dit zijn de bijzondere en bijna uitgestorven Irrawaddy dolfijnen. Je ziet ze niet zo heel goed. Ze springen niet zoals Flipper. Ze komen af en toe boven en dan gaan ze snel weer in het water. Het is nog wel gelukt om een foto te maken.

Hierna gaan we wat eten en mogen we afkoelen in de rivier. We blijven hier ongeveer een uur. Hopen dat we niet zo veel meer hoeven te kajakken want iedereen begint al aardig moe te worden. De blaren komen al op de handen van het peddelen. Het is weer een klein uurtje voor de volgende stop. We gaan weer naar een waterval. Dit is de grootste cascade waterval van Azië. We worden met kajak en al er naartoe gebracht in een grote tuk tuk. Samen met de kajaks worden als kuddedieren in de tuctuc gepropt, typisch Laos.

De waterval is echt heel breed en indrukwekkend. In het regenseizoen in de waterval nog groter. Daarna gaan we weer verder voor het laatste stukje kajakken. Ongeveer nog 15 minuten. Eerst nog maar even het water in om af te koelen en met de kinderen spelen. Ze sputteren ons nat en hebben de grootste lol. Het laatste stukje moeten we een klein stukje tegen de stroming in. Dus de aller laatste lootjes en die wegen het zwaarst. Het is wel erg mooi want de zon gaat onder en dat geeft een fantastisch uitzicht.

We hebben echt een biertje verdiend en die drinken we op het strand op met de hele groep. We genieten na van de dag en genieten van het fantastische uitzicht de zonsondergang met in de verte de onweer.

Na het eten gaan we met de hele groep weer op het strand zitten om wat te gaan drinken. Goede afsluiten van deze vermoeiende maar mooie dag.

3 mei

We hebben nog maar besloten om vandaag nog een dagje langer te blijven. We willen nog graag een rustige dag en moeten ook weer een keer de blog bijwerken. Nou het blog bijwerken wordt hem niet. Het internet is zo traag. Toen we er helemaal flauw van waren zijn we naar onze bungalow gegaan om in de hangmat te hangen. Onderweg zien we een waterbuffel staan. Hij zat ons al zo aan te kijken en ik had al het idee dat hij naar ons toe wilde. Hij zette het op het lopen richting ons. Ik wist niet dat ik zo snel kon zijn... En Ronald was van plan om rondjes te rennen om een grote boomstam. Gelukkig ging de stier de andere kant op. Je maakt hier echt van alles mee. 's Avonds zijn we nog voor de laatste keer met z'n allen naar de bar gegaan en hebben hier een biertje gedronken en pool gespeeld. Onze grote vriend was er ook weer. Deze avond wilde hij knuffelen met iedereen.

Marieke

Zo wat gaaf!! Ik wou dat ik mee was hahaha echt een geweldige reis. Wel jammer dat je de dolfijnen niet helemaal goed kon zien!! Maar ja de natuur en de omgeving maken het weer goed toch...??? Nog heel erg veel plezier!!!

Henriette

Jullie mogen best weten dat ik elk bericht weer met volle verbazing aan het lezen ben, maar dat had je natuurlijk wel verwacht!!! Op naar het volgende avontuur!
And have fun!!

Miranda

Hoi hoi, nou ik geniet ook van jullie verhalen. Wat een verrijking van jullie leven!!! Geniet nog lekker veel liefs Marco Miranda Iris en Lisa Xxx

Oma en Opa

Wat een geweldige foto serie en jullie genieten

geweldig. Wij hopen dat er verder van genieten

mag Groetjes Oma en Opa vdleij.....

Oma en Opa

Het was weer een prachtig reis verhaal.

En geniet er verder van .

En bedankt voor de mooie series

Marloes

Wauw, wat een verhalen en foto's weer! Echt helemaal geweldig!! Geniet er samen nog even van!! Veel liefs! xxx