Ronald-en-Jolanda.reismee.nl

Battambang

7 mei

Vanmorgen was het weer vroeg uit de veren omdat we de bus van half negen moeten nemen richting Battamnang. Dit is een plaats tussen Siem Riep en Phnom Penh in. Hier kun je een scooter huren en rondrijden naar wat bezienswaardigheden in de omgeving. Na vier uur met de bus komen rond de middag aan en gaan op zoek naar een hotel. Na vijf minuten lopen met de veel te zware backpack in bijna 40 graden zijn we blij wat gevonden te hebben. Het is een leuk hotel met vriendelijk personeel. De kamer is schoon, het matras is goed en dat voor 5 dollar per nacht...

's Middags waren we van plan wat te gaan doen maar het komt in een keer met bakken de lucht uit dus we besluiten maar een beetje te internetten in het hotel. 's Avonds zijn we naar een soort circusshow geweest. In de LP stond dat het een centrum is waar verwaarloosde kinderen worden opgevangen en dat er onderdak, onderwijs en vaardigheden zoals kunst en muziek worden bijgebracht. Tevens is er een circus waar bepaalde kinderen/jongvolwassenen hun kunsten vertonen. We moeten 8 dollar p.p. entree betalen en het geld gaat naar dit opvangcentrum. De show is erg spectaculair met veel acrobatiek. Goede keus want je krijgt een leuke show te zien en steunt tevens een goed doel.

8 mei

's Morgens staat onze gehuurde brommert klaar en gaan vandaag weer ff lekker een stuk in de omgeving rijden. Ze rijden hier echt als gekken dus het is wel oppassen. Overal komen scooters vandaan en het lijkt wel een mierenhoop op de weg af en toe. Ook verkeersregels kennen ze niet en iedereen doet maar wat. Sommige rijden zelfs tegen het verkeer in. Maar go with the flow en dan komt alles vanzelf goed. Eerst rijden we 6 km naar een plek waar je een ritje met de bamboe trein kunt nemen. Dit is erg relaxed en een leuke ervaring. Het is een oude spoorweg die gebruikt wordt door locals. Deze hebben zelfgemaakte bamboe plateau bevestigd op vier wielen met een benzine motor erop. We installeren ons relaxed op zo'n bamboe trein en gaan met een gangetje van 20 km/h over het rails langs rijstvelden en kleine dorpjes. Als er een bamboe trein van de andere kant komt wordt het de bamboe trein van de rails gehaald zodat de andere kan passeren. Echt een leuke ervaring. Na een klein uurtje is het afgelopen en pakken we de scooter weer om door te rijden naar 'the killing caves'. In de Khmer Rouge periode tussen 1975 en 1979, onder leiding van Pol Pot, zijn er na schatting 3 miljoen Cambodjanen vermoord (20% van de bevolking). 10.000 van hen zijn omgebracht in de killing caves. Ze werden vermoord en in de cave gegooid. De overblijfselen zoals botten en schedels liggen nog steeds opgeborgen in deze grot.

Na een heerlijke fried rice zijn we verder gereden naar een crocfarm. Na compleet verdwaald te zijn vragen we aan een man of hij weet waar deze is. Hij wijst en we moeten hem volgens. Na wat smalle gangetjes komen we bij hem achter het huis waar een grote betonnen bak heeft met negen grote volwassen krokodillen. Nadat hij een gammel hekje opent lopen we een trapje op en kijken de bak in met de krokodillen. Zijn kinderen lopen achter ons aan en rennen gewoon over de rand zonder afscherming heen. Als er een struikelt heeft deze man een zoon minder al schijnt hij zich daar niet zo druk om te maken. Wel hele aardige mensen en we drukken hem maar een dollar in de hand en gaan terug naar het hotel waar we de scooter weer inleveren.

Oma en Opa

HEt waren weer mooie fotos hoor.

En een fijne reis beschrijving.

Geniet zo veel mogelijk .

Groetjes Oma En Opa.