Ronald-en-Jolanda.reismee.nl

Kathmandu (Nepal)

17 mei

We vertrekken zoals gewoonlijk weer veel te vroeg. Onze bedoeling was om met de trein naar het vliegveld te gaan maar rond dit tijdstip (5.00 uur) rijden er nog geen treinen. Dus dat wordt met de taxi. Alleen is de taxi veel sneller en komen we veel te vroeg aan op het vliegveld. We vliegen om 8.55 uur. Gelukkig kunnen we al snel de tassen inchecken en gaan daarna op zoek naar een ontbijtje. We komen de tijd goed door met het lezen wat we kunnen doen in Nepal. Er is hier zoveel te zien en te doen. We gaan hier tijd te kort komen.

We hebben twee vluchten, eerst van Bangkok naar Dehli (India) en van Dehli naar Kathmandu (Nepal). De vluchten verlopen goed. De eerste vlucht duurt ongeveer vier uur en de tweede vlucht duurt maar een uurtje. Bij beide vluchten zit eten bij. Dat hadden we niet verwacht. Vooral niet bij de laatste vlucht van een uurtje.

Alleen de landing van de tweede vlucht was geen pretje. Leek wel het vliegtuig te veel vaart had en knalde op de landingsbaan. Niet de beste landing ooit...

We gaan op zoek naar een taxi en die is snel gevonden, eigenlijk hebben ze ons snel gevonden. Ze staan hier ook weer te schreeuwen dat ze ons wel naar een hotel willen brengen. De taxi's zijn hier grappig. Het zijn kleine, oude susuki's. Eigenlijk veel te oud om nog mee te rijden. Onderweg zien we veel politie op straat, en de man verteld ons dat er demonstraties zijn. We hadden gelezen in de Lonely Planet dat dit vaak voorkomt in Nepal. Het schijnt dan ook dat de taxi's met zwarte nummerplaten niet mogen rijden en de taxi's met groene platen wel mogen rijden om de toeristen te vervoeren. We zullen zien.

We worden afgezet in de wijk Thamel, dit is de wijk waar bijna alle toeristen naartoe gaan. We kijken echt onze ogen uit. Dit is een heel andere wereld dan Zuidoost Azië. De straten zijn hier smal en druk en er is veel hoogbouw. Koeien lopen door de straten heen. Nadat we ons geïnstalleerd hebben in het hotel gaan we op onderzoek uit. We slenteren door de straten. Er zijn veel winkeltjes en je ruikt overal lekker voedsel. Er zijn ook veel outdoor winkels, want Nepal is de place to be om trekkingen te doen. Wij zijn ook van plan een trekking te gaan doen, alleen niet zo'n lange. We denken er over na om een trekking van vijf dagen te gaan doen.

18 mei

We lopen door het stadje en vinden een bakkerij waar ze bruine broodjes verkopen met kaas. Dus dit is het ontbijt voor vandaag. Eindelijk een keer bruin brood en het smaakt echt fantastisch. Na het ontbijt gaan we langs verschillen toeristen bureaus om informatie te krijgen over trekkingen. We komen er als snel achter dat je geen georganiseerde tour hoeft te boeken voor de ronde die wij gaan lopen. We boeken alleen een rafting tour.

Als je een trekking gaat maken in Nepal heb je permits nodig. Die kunnen wij hier in Kathmandu regelen. Het zijn beste afstanden die we moeten lopen vandaag dus besluiten we een mountainbike te huren en alles op de fiets te gaan doen. En ik kan je vertellen dat het een hele ervaring is om door deze drukke straatjes te fietsen. Overal lopen mensen en rijden motoren en fietsen. Ze komen echt van alle kanten. We komen aan bij het kantoor waar we de permits kunnen regelen. Wat een geld vragen ze hier voor. Eerst moet je een permit hebben om de bergen in te kunnen, deze kost 20 dollar per persoon en we hebben een TIMS kaart nodig. Deze kaart registreert dat je in dat gebied bent en wanneer je het gebied verlaat. Als we verdwaald zijn of er is ons iets overkomen weten ze waar wij zijn en kunnen ze ons gaan zoeken. Deze kaart kost ook nog eens 17,50 dollar per persoon. Dus na genoeg geld te hebben uitgegeven gaan we naar de monkey tempel. Deze ligt op een berg en je kan er alleen maar komen door de trappen te nemen. Op deze berg staat de grootste stupa van Azië. De trappen zijn erg zwaar en de zon schijnt goed. Goede kleine generale repetitie voor de trekking die gaat komen. Onderweg naar boven zie je de apen al lopen. Je hebt hele mooie uitzichten over de stad van boven op de berg. Dat is alleen al de moeite waard om naar boven te klimmen. Je hebt hier de grootste stupa op de berg staan en er staan verschillende tempels. Apen en honden lopen overal. Na twee uur rond te hebben gelopen gaan we weer terug de drukte in om de fietsen in te leveren. Na het inleveren van de fietsen lopen we nog wat rond en kopen een kleine rugzak voor de trekking. Dat is wel handig omdat we kleding voor vijf dagen mee de berg in moeten nemen. En we hebben een paar leuke souvenirs voor thuis meegenomen, maar wat dat is vertellen we natuurlijk niet. De tas begint al aardig vol te raken en is onderhand ook al een paar kilo zwaarder geworden.