Ronald-en-Jolanda.reismee.nl

Pokhara

19 mei

Vandaag gaan we richting Pokhara. We beginnen met de bus en we hebben een korte onderbreking. We gaan ongeveer vier uur raften op de Trisuli rivier en van daaruit weer verder met de bus.

We worden 's morgens om half 7 opgehaald en staan ook klaar rond die tijd. We denken dat we met de bus opgehaald worden bij het hotel maar niets is minder waar. Eerst moeten we ongeveer 10 minuten lopen met een zware backpack en dat om half 7 's morgens zonder ontbijt. We komen aan bij de bussen en zien oude bussen staan. Onze bus heeft arco, gelukkig is het hier niet zo heel warm. Het is hier echt super mooi. De weg voert ons door de hoge bergen en hebben mooie uitzichten over fel groene rijstvelden. Mensen zijn op deze velden aan het werk met velgekleurde kleding. We rijden door kleine dorpjes en zien diepe afgronden. De wegen zijn hier niet al te best. Er zitten nog net geen gaten in, maar het hobbelt behoorlijk. Ongeveer vier uur later worden we gedropt bij het beginpunt van het raften. En daar staan we dan tussen alleen maar Nepalesen. Ze zitten allemaal op ons te wachten, we moeten dus opschieten. Onze backpacks gaan in de bus, die brengt ze naar het eindpunt en wij krijgen een reddingsvest, helm en peddels. De Nepalesen zijn erg aardig en willen alles van je weten, dat is dan wel weer leuk. Kunnen wij hun ook alles vragen.

Het raften is echt leuk om te doen. We passeren regelmatig versnellingen die best pittig zijn, categorie 3+. Het lukt ons om met z'n allen in de boot te blijven zitten. Het is een leuke groep en we hebben veel lol. Bij het eindpunt krijgen we een lunch en natuurlijk is het eten hier ook weer erg scherp. Maar ook erg goed van smaak. Op de plek waar wij het eten krijgen staan twee campers, één uit Nederland en de andere komt uit Oostenrijk. Best apart om op deze plek een NL kentekenplaat te zien. We komen met ze aan de praat en ze vertellen ons dat ze al vier jaar op reis zijn en dat ze al in 40 landen zijn geweest.

Na het eten gaan we langs de weg staan en de gids houdt meerdere (mini)bussen aan en kijkt of ze plek hebben voor ons. Er stopt een minibus die één plekje vrij heeft en na ongeveer een uur zou er nog een stoel vrijkomen. We besluiten om deze bus maar te nemen. Het is heel gezellig voor een uurtje, ik zit bij Ronald op schoot en er wordt een verschrikkelijk film gedraaid. De film is half in het Nepalees en half in het Engels. Het geluid staat ook nog eens veel te hard (maar dat is overal in Azië). Na een uur stappen er mensen uit en hebben wij weer de ruimte om te zitten.

Als we aankomen in Pokhara regent het pijpenstelen. De snel de koffers in de eerste de beste taxi gooien en op zoek naar een hotel. We komen bij een leuk hotel, het doet een beetje Oostenrijks aan. We hebben een grote kamer. 's Avonds gaan we op zoek naar een restaurant. Pokhara is een leuke stad, als we terug komen van de trekking willen we hier een paar dagen blijven.

Het is het plan om morgen een trekking te gaan doen van vijf dagen. We starten in Naya Pul. Het is een vrij lichte trekking. We moeten ongeveer vier uur per dag lopen. Kan iets langer of korter zijn.

Ronald gaat nog naar een café om de CL finale te kijken. Ik houd het voor gezien, ben best wel moe van het reizen en raften. Ronald komt om ongeveer 3.00 uur 's nachts terug. Je zit hier natuurlijk met het tijdsverschil.

Oma en Opa

Lieve Jolanda en Ronald.

Wij hebben jullie mooie reis verhalen gelezen

En het was fijn dat wij weer van jullie hoorden

En geniet er nog heel veel van alles op jullie reis

En het gaat jullie goed Groetjes Oma en Opa