Ronald-en-Jolanda.reismee.nl

Motortour dag 7 - van Bhaktapur naar Tatopani

We beginnen de dag met het bezichtigen van de stad. Het is een labyrint van smalle straatjes waar we na enkele minuten al in verdwalen. Het lijkt of je in de middeleeuwen beland bent, alleen paard en wagen ontbreekt nog. We weten niet wat we met honden hebben, maar er achtervolgd ons steeds een hond. Waar wij stoppen stopt hij ook en als we verder lopen loopt hij met ons mee. Dat wordt dan maar koekjes halen!!! We zien oude houten tempels en gaan naar een plein waar ze potten bakken. We staan te kijken bij een man die een vaas aan het maken is en vraagt aan Ronald of hij het ook een keer wil proberen. Het ziet er allemaal makkelijk uit maar het is toch best wel moeilijk. Hij probeert een vaas te maken en het wordt een scheve asbak. Daarna probeert hij het nog een keer en maakt dan een scheve kleine vaas. Jammer genoeg kunnen we het niet meenemen want het duurt 3 dagen om het te bakken. Erg indrukwekkend hoe de mensen leven hier maar naar een paar heb je het ook wel weer gezien.

We gaan terug naar het hotel en halen de motor op om verder te gaan. Het wordt een korte rit van ongeveer 80 km. De rit zal wel even gaan duren want we gaan door de bergen. Eerst moeten we door de kleine steegje van Bhaktapur en verrassend genoeg vinden we snel de goede weg. Meer geluk dan wijsheid... Al snel zitten we weer in de bergen. In het begin lijkt dat de wegen beter zijn dan gisteren maar schijn bedriegt want we hebben meer stukken onverharde weg dag asfalt.

We komen aan bij de Last resort en kijken wat we allemaal kunnen doen. Omdat we in het laagseizoen zitten doen ze niet iedere dag activiteiten. We kunnen gelukkig boeken voor het raften omdat er een groep vast staat voor morgen. En de bungeejump is nog niet helemaal zeker. Morgen zouden er misschien een paar vroeg in de morgen springen. Dus we gaan morgen op tijd naar de Last resort om dat te kunnen zien. Hier slapen wordt hem alleen niet want ze vragen hier de hoofdprijs. Ze vragen hier 45 euro per persoon per nacht en zo duur hebben we het nog niet gezien in Nepal. We rijden een half uur verder naar Tatopani, hier zijn een paar guesthouses tevens zijn hier ook hotsprings.

Als snel vinden we een klein guesthouse . Het is van hout en we hebben nog nooit zo'n kleine kamer gehad. Er staan twee bedden in en we hebben een kleine ruimte om onze tas neer te leggen. Het kost dan ook helemaal niets, we betalen twee euro per nacht. Dat is nog eens wat anders dan 90 euro!

We lopen met onze handdoeken naar de hotspring wat helaas erg tegenvalt. Ze hebben twee verschillende baden, één voor de mannen en één voor de vrouwen en er zit ook gaas omheen. Het voelt net of je in een kooi in de dierentuin zit. We worden ook de hele tijd aangestaard omdat we de enige toeristen zijn in dit plaatsje. Het water is wel erg lekker warm en douche erna is ook fantastisch, alleen moet je vechten om een plekje want de locals gaan niet echt voor je aan de kant. Weet je dat deze mensen zich wassen / scrubben met een steen? Hmmm.

Na de hotsprings gaan we terug naar de guesthouse om wat te eten. Met handen en voeten moeten we wat bestellen, de beste man kan geen woord Engels en ze hebben hier geen menukaart. We krijgen smaakvolle Dhaal Bath (Nepalees gerecht), alleen is die een beetje te scherp voor Ronald. Gelukkig heeft hij een fles water en een grote pot bier naast zich staan...