Ronald-en-Jolanda.reismee.nl

Motortour dag 8 - Tatopani (raften & swing)

Deze morgen moeten we voor tien uur bij de Last resort zijn voor het raften. We moeten eerst weer een half uur rijden naar de Last resort en gaan dus weer over dezelfde onverharde weg door een klein riviertje. Het asfalt is compleet wegslagen door landslides naar een moesson periode. We komen aan en er wordt vanmorgen niet gebungeejumpt maar ze vragen wel of Ronald de swing wil gaan doen. Hij is aan het twijfelen en wordt heel zenuwachtig omdat hij direct moet beslissen en niet voorbereid is. Na wat moet verzameld te hebben besluit hij toch van de 160 meter hangbrug af te springen om de rivier van dichtbij te gaan bekijken. Dit is na Zwitserland en Zuid-Afrika de hoogste jump ter wereld. Erg knap van hem ik doe het hem zeker niet na. Ik vind het al een hele overwinning van mijzelf om over de 160 meter hoge hangbrug te lopen. Hij wordt in het harnas gehesen en gaan de brug op. Jammer genoeg mag ik niet mee de brug op en moet het van een afstandje bekijken. Hij wordt vastgemaakt aan het touw en daar gaat hij dan. Ik zie hem springen en hoor een harde schreeuw. Na een vrije val van zeven seconden gaat het over in een lange swing door het ravijn. Voor de rest kun je het van mijn plek niet zo heel goed zien. Dat is wel erg jammer. Ze maken een filmpje van de sprong dus dan moeten we die maar meenemen.

Na een klim van 20 minuten is Ronald weer boven. Hij vond het echt fantastisch. Hij durfde in het begin niet te springen want hij heeft de klassieke fout gemaakt om naar beneden te kijken. 'Wat bezielt iemand eigenlijk om het ravijn in te springen?'

Na dit gebeuren gaan we naar het beginpunt van het raften op de Bhote Koshi rivier. We gaan voor een paar uur raften op een nog meer wilde rivier dan de eerste in Nepal. Er zijn ook meer versnellingen, categorie 3+ tot 4. Onze raft gids is gek en houdt er van om tegen de rotsen aan te knallen. Best fun zo lang het nog goed gaat... Het is echt een leuke tocht en er zitten best pittige stukken tussen. Je hebt niet veel tijd om bij te komen want als we een versnelling uit zijn gaan we de volgende al weer in. Tussendoor krijgen we ook nog lunch. Binnen een half uurtje bereiden ze een fantastische lunch van salades. Na de lunch wordt het nog spannende want de versnellingen worden heftiger. Onderweg kunnen we ook van een grote rots van ongeveer vier meter hoog springen. Deze rafting tocht was veel leuker om te doen dan de eerste keer op de Trisuli rivier, hier zat veel meer actie in.

We worden terug gebracht naar de Last resort en we kijken wat er nog meer te doen is voor de volgende dag. We kunnen Canyoning gaan doen, dat is via een rivier van de bergen naar beneden abseilen. We hebben dit eerder gedaan in Oostenrijk dus we weten wat ons te wachten staat.

We gaan weer terug naar het hotel en eten wat. We hebben de fout gemaakt om ergens anders te gaan eten om ook wat anders te krijgen dan Dhaal Bath alleen kennen ze niet veel anders hier. We krijgen weer Dhaal Bath en moeten hier ook nog eens anderhalf uur op wachten. We hebben spijt dat we niet hebben gegeten bij ons eigen hotel.